Friday, March 4

~SeKaDaR PeRk0NgsIaN~

Utk Renungan B'sma..... .Bismillahirrahmanirrahim Wbrth!!!

Rakaman ini dptik dr program Motivasi Pagi -TV 3 (6.30 pagi)olh
Ustazah Noorbayah Mahmood

Seorg gds dtg menemui Rasulullah dgn tgn knannya
dsorokkn ke dlm poket bajunya. Dr raut wajhnya, ank gdis ini
sdg m'nanggung k'skitn yg amt sgt. Lalu Rasulullah menegurnya.
"Wahai ankku, knpa wjahmu menampakkn kmu sdg k'sakitn dan apa
yg kmu sorokkan d tgnmu?"

Lalu gds mlang ini pn m'critakn hal yg b'laku pdnya
"Ya, Rasulullah, sesgguhnya aku adlh ank yatim piatu.
Mlm tadi aku tlh b'mimpi dan mimpiku itu tlh
membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Blas gdis td.

"Jika x jd keberatan, ceritaknlh mimpimu itu whai ankku."

Rasulullah mula tertarik dgn p'jelasan gadis t'sebut.
"Aku b'mimpi b'jmpa ibuku d dlm neraka. Keadaannya amt m'yedihkn.
Ibuku meminta dberikn air krna dia amt dhaga krn kpansan api
neraka itu hgga peluh x sempat kluar krna k'kerngan skelip mta."
Gadis itu b'henti sketika mnahan sebak."Kemudian ku lht di tgn kirinya
ada sketul keju dan d tgn knannya ada s'helai tuala kecil.
Beliau m'gibas-ngibaskn kedua2 benda t'sebut utk m'hlang api
dr m'bkar tbhnya. Lantas aku bertanya ibuku, knpa dia mnrima balasan
sbgitu rupa sdgkn ktka hidupnya ibuku adlh seorg hamba yg pth
dgn ajran islam dan isteri yg taat kpd suaminya?

Lalu ibuku m'beritahu bhwa ktka hidupnya dia amt bakhil. Hanya 2 benda itu
shj iaitu s'ktul keju dan s'helai tuala kecil pnh d'sedekahkn kpd fakir. Yg
lainnya hanya utk bermka-mka dan mennjkkn k'lebihan hartanya shj.

Lalu aku trs m'cari ayahku. Rupanya beliau brda d syurga dan sdg m'jamu penghuni syurga dgn makanan yg lazat dan minuman dr telaga nabi.

Ayahku mmg amt t'knal krn sikpnya yg dermawan dan kuat b'amal.
Lalu aku bertanya kpd ayhku. "Whai ayah, ibu sdg khausan dan menanggung azab
d neraka. Tdkkh ayh igin m'bantu ibu sdgkn d dunia ku lht ibu amt
m'taatimu dan menurut perintah agama"

Lalu djwb olh ayhnya. "Ssgghnya beliau dan semua penghuni syurga telah
dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu
adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika di dunia"

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk
sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka.

Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku
sehingga melecur.Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk.
Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah."
Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir di pipi.
Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu
menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis
tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau
dan semua umat Islam. Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh.
Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah... .Banyakkan bersedekah
dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu. Mudah-mudahan segala
dosanya terampun. INSYALLAH"

"WAR-WARKANLAH KPD SELURUH UMAT MUHAMMAD UNTUK SECEBIS PEDOMAN AGAR TIDAK MENGAMAL SIKAP KEBAKHILAN TERHADAP SESAMA MANUSIA..... ......SEBARKANLAH.......

WASSALAM!!!. .......

No comments:

Post a Comment